Alla inlägg under juli 2009

Av Matilda - 30 juli 2009 20:43

Den här veckan har vi haft arbetsvecka i min lilla sommarstuga. Vilket i princip betyder att det är massor av folk här, vi badar, bastar, äter och har det trevligt och sedan arbetar vi lite också...


Det känns faktiskt lite som att jag har checkat in på en camping, det är människor och liv överallt och alla familjer lever liksom sitt eget liv fast tillsammans, det är mysigt.


Tänkte bara lägga i den allmänna vardags tanken jag hade. 

Det är trelvligt att ha en stor familj.


XO

Matilda

Av Matilda - 26 juli 2009 18:53

Nu är det gjort världen.

Efter många timmar av frenetiskt svärande, tårar och rinnande svett är det klart. Jag har nu (hör hallelujah kören i bakgrunden) tam tam ta... städat min garderob, who ho!


Det har varit ett äventyr varenda gång jag öppnat min gaderob i sommar, jag har blivit överfallen av både tröjor, skärp och jeans. Trots detta tog det mig tre månader att samla mod nog att städa ur den, garderoben alltså...


Jag slog bestämt på min nya The Used skiva gick fram tillgarderoben, gick fram och tillbaka framför den några gånger, sjöng med i en låt, svarade på några sms tills jag inte längre kunde skjuta upp det, jag öppnade dörren och lät alla saker regna ned över mig, så trevligt...


Efter detta följde timmar av sortering och ångest, man vet ju aldrig jag kan ju faktiskt behöva ha en rosa tröja med nalle puh på, right? Och vem vet kanske kommer jag imorgon komma på att jag vill ha byxorna jag köpte för tre år sedan och prislappen är kvar på, vem vet?


Tillslut satt jag där, en NOFX skiva, The Used och Panic skiva senare med en gigantisk nej hög vid min sida och en garderob som jag inte behövde luta mig mot för att kunna stänga.


Dagens goda gärning är gjort, nej, årets goda gärning är gjord!


XO

Matilda

Av Matilda - 24 juli 2009 14:08

Jag var hemma hos en vän för ett tag sedan (ganska längesedan nu men jag är seg på att blogg I know...) i alla fall så kom vi in på ämnet poesi.

Jag har alltid tänkt att jag inte tycker om poesi och att det inte riktigt är min kopp te så att säga. När vi satt där och diskuterade ämnet kom jag på att det kanske inte alls är sant igentligen... Det är bara det att jag behöver få poesin uppläst, eller sjungen för mig för att förstå den. Jag älskar tillexpemel låt texter, det har jag allltid gjort och det är ju faktiskt på sitt sätt också poesi.

Så med den här långa förklaringen tänkte jag lägga ut en av mina favorit texter;


Försök klura ut den här ;)



Hear the sound of the falling rain
Coming down like an Armageddon flame
The shame, the ones who died without a name

Hear the dogs howling out of key
To a hymn called "Faith and Misery"
And bleed, the company lost the war today

I beg to dream and differ from the hollow lies
This is the dawning of the rest of our lives
On Holiday

Hear the drum pounding out of time
Another protester has crossed the line
To find the money's on the other side

Can I get another Amen?
There's a flag wrapped around a score of men
A gag, a plastic bag on a monument


The representative from California has the floor

Zieg Heil to the president gasman
Bombs away is your punishment
Pulverize the Eiffel towers
Who criticize your government

Bang, bang goes the broken glass
Kill all the fags that don't agree
Trials by fire, setting fire
Is not a way that's meant for me
Just cause, just cause, because we're outlaws, yeah

This is our lives on holiday


XO


Matilda

Av Matilda - 17 juli 2009 17:36

Jag har sett serien Supernatural 24/7 nu, jo, jag vet jag är en äkta geek som ser alldeles för mycket film och serier, läser mängder av böcker och ständigt lyssnar på musik (enligt vissa, alldeles lagoma mängder enligt mig själv) anywho...


Supernatural är en serie som handlar om det övernaturliga (no shit scherlook...) spöken och sånt. Vanligtvis är det två bröder som jagar och dödar varulvar, vampyrer och shit men så igår såg jag ett avsnitt där det faktiskt var en människa bröderna jagade, och det var det läskigaste avsnittet jag sett!!! Det var så jävla hemskt och otäkt och läskigt att jag inte kunde sova på hela natten.


Är det så? Att människor är den hemskaste varelsen av alla? Måste det vara så? Kanske måste det det...?

Ni vet, det finns inget ljus utan mörker, ingen glädje utan ledsamhet, kanske finns det inte heller någon god människa utan onda?


Kan det vara så illa?


För då borde det finnas väldigt många extremt goda människor i världen just nu...


Nått att fundera på...


Matilda

Av Matilda - 14 juli 2009 16:27

Jag var på stan, shoppade, pratade skor, ni vet hur det går till;)

Efter några timmar kom vi fram till den där viktiga punkten då det var dags att fika, en av de alldra bästa sakerna med att gå på stan. Den självklara frågan kom upp "var ska vi fika...?" Och här körde vi rätt in i stop skylten.

Vi diskuterade ämnet i tjugominter och kom fram till att sundsvall inte har ett enda dugligt café, hur är detta möjligt? Jag menar vi pratar staden som i princip är en galleria, hur kan det inte finnas ett bra café!?

Tillslut blev jag så less och grinig (inte bra att skippa frukost...) så jag gick till statoil och köpte caffe, effin freaking statoil! Ska jag behöva öppna ett eget café för att det ska bli någon ordning!?


Skämmes Sundsvall, skämmes!


Matilda

Av Matilda - 8 juli 2009 15:53

Okej, jag vet, det var längesedan han dog nu och alla har förmodligen redan skrivit om det här ämnet men jag känner för att göra det nu så...


Japp, Michael Jackson är alltså död, det är nu bekräftat att han inte återuppstod från det döda eller fejkade sin död och hans hjärna ska ställas ut på neverland, sista spiken i kistan så att säga, the king of pop finns inte mer.


Själv satt jag i skatan och åt glass när nyheten träffade mig och jag måste faktiskt säga att det tog hårt.


Mitt första minne av Michael Jackson är hur jag och mina syskon brukade gå upp på Micke och Marias rum i vår stuga och slå på vhs banden med alla hans videor på. Jag har växt upp med Michael Jackson, hans låtar har alltid funnits runtomkring och jag kan i princip alla hans låtar utan och innan.


Det går inte att säga annat än att han var jävligt bra, sån sjuk talang. Jag insåg idag exakt hur känd han faktiskt är, min mormor skjutsade mig till stallet och vi diskuterade då vilken av Michael Jacksons låtar som är bäst, helt otroligt, min mormor lyssnar också på honom!


Nej, jag tänker komma ihåg och tänka på honom på ett positivt sätt, visst det var rykten om våldtäkter och en massa annat skit men jag tänker se på allt det bra han gjorde, glaset är halvfullt inte halvtomt!

Jag menar titta vad han har gjort under sin livstid, han har lämnat gigantiska avtryck i så väl sångvärlden som dansvärlden jag menar vi pratar om killen som uppfann moonwalken!


Michael Jackson förtjänar att kommas ihåg som the king of pop och ingenting annat.


XO


Matilda

Ovido - Quiz & Flashcards