Alla inlägg under maj 2010

Av Matilda - 31 maj 2010 20:59


Jag vet att jag under flera års tid varit väldigt emot Jane Austin och hennes böcker men kanske håller jag på att bli gammal eller bara börja se världen på ett litet annat sett men plötsligt har jag börjat se det vackra i hennes böcker.


Är det inte en fin tanke bakom hennes bäcker ändå?


Jag har länge hävdat att Jane Austen var ironisk när hon skrev sina böcker och att världen helt enkelt inte var redo för hennes klara syn på saker och ting så de tog hennes böcker på fullt allvar och några hundra år senare har vi miljoner romantiska komedier och noveller baserade på hennes verk.


Ändå kan jag nu se några otroligt vackra drag i hennes verk. Jag ser en mening i att skriva en hel bok bara för den där sista kyssen. Jag tycker om det simpla i dem. Det simpla som aldrig blir klyschigt, böckerna handlar om missförstånd och stolthet, fördommar, övertalning och många andra väldigt mänskliga drag.


Det enkla är vackert.


If I loved you less, I might be able to talk about it more 


XO
Matilda


Av Matilda - 29 maj 2010 17:40

Jag skrev och skrev till jag inte orkade skriva ett ord till och mitt huvud kändes tungt som bly och jag aldrig mer ville höra namnet Jane Austin igen. Ändå kändes det som om en enorm vikt lyfts från mina axlar.


Jag var klar med skolan för den här terminen, eller nästan i alla fall... ett prov kvar...


Tvån har utan tvekan varit det tuffaste skolår jag varit med om så långt i mitt artonåriga liv. Helt vansinigt mycket att göra!


Äntligen kan jag ha ett liv igen.


Jag har klarat skolan, rensat ut alla vinterkläder och bytt ut dem mot klänningar och kjolar, packat strandväskan, laddat min ipod med mysig musik och jag är officiellt redo för den bästa sommaren ever...


XO
Matilda


Av Matilda - 20 maj 2010 14:53


Jag satt och diskuterade musik med min syster i morse och hon spelade denna låt för mig.


kärlek vid första ögonkastet!


Underbart mysig låt!


The stars lean down to kiss you and I lie awake and miss you...


XO
Matilda

Av Matilda - 19 maj 2010 18:14

Efter min dejt med en viss herr Amadeus gick jag inget ont anande ut på gatan med bilnycklarna klirrande i handen. Jag styrde mina converse klädda fötter mot bilen och lade ännu en gång märke till hur varmt det var ute, sommar, sommar, sommar!!


Jag gick runt bilen för att lägga in min väska i baksätet och där var det, lika uppenbart som den illgröna scarfen jag bar.


Hur kunde detta ha hänt?

var det verkligen sant?

Jag tordde seriöst inte sånt här hände i verkligheten!!!


Jag plockade upp min mobil och knappade frenetiskt in min kära pappas nummer.

" Jag har fått punktering på bilen!" Skrek jag rätt ut till min stackars pappa.

"Vad säger du?" Svarade han med sin lugna röst.

"Det är inge luft i höger framhjul!" Tjöt jag.


Detta startade en lång konversation där pappa ställde bra vättiga frågor och jag gång på gång svarade, "Um... jag vet inte..."

Tillslut lyckades han få fram till mig att jag borde åka in på en mack och fylla däcket med luft så att jag i alla fall kunde ta mig hem.


Jaha...


Jag satte mig i bilen och körde till närmaste shell mack. Jag såg genast skylten med texten VATTEN OCH LUFT och tänkte att det var dit jag skulle. Jag parkerade bilen och klev ur, hur svårt kunde det vara?


Tio minuter senare.


Hm... ganska svårt...


Jag ringde återigen min pappa som fick spendera tjugoåttaminuter av sitt liv på att förklara vilken slang jag skulle använda och sedan hur jag skulle använda den.


Efter mycket slit och rejält med smuts på händerna ställde jag mig tillslut upp och studerade mitt mästerverk.

Däcket var återigen fyllt med luft.


Oh, that cleverness of me...!


XO


Bilmekanikern

Av Matilda - 14 maj 2010 20:29

Och jag dansar med en flicka

hon dansar mig galen

Sen dansar hon med Rickard, på torttoaren


Håkan till stockholm i höst.


Vilka ska med?


XO
Matilda

Av Matilda - 13 maj 2010 19:33

 

Fick jag bli precis vad jag ville tror jag faktiskt att jag skulle vilja vara pirat. Tänk så läckert. Jag skulle stå uppe i masten med vinden i håret och se allmänt cool ut.


Jag har alltid gillat pirater, ända sedan jag för första gången såg PIrates of the Caribbean på bio. Sedan den där första gången jag såg den genomgick jag en period när jag såg filmen ca två gånger om dagen vilket har gett reslutatet att jag nu, nördigt nog kan varenda replik och varenda scen i hela filmen.


We're rascals and scoundrels, we're villians and knaves.
Drink up me 'earties, yo ho.
Aye, but we're loved by our mommies and dads,
Drink up me 'earties, yo ho.
Yo ho, yo ho, a pirate's life for me...


XO
Matilda

Av Matilda - 11 maj 2010 17:58

Åka till Birsta på lunchen och bara gå runt en stund.


Ta bilen till stallet.


Åka på motorvägen med Coldplay på högsta volym.


Sweet Sweet körkort!


XO
Tjejen med körkort

Av Matilda - 10 maj 2010 16:07

 

Flickan hade släckt lampan för tjugo minuter sedan, hon låg fortfarande och stirrade ut i mörkret, klarvaken.


Hon tänkte på bilar, kläder, matte och allt annat oviktigt och viktigt i världen. Tillslut gav hon upp. Med en ljudlig suck slängde hon sina pyjamas klädda ben över sängkanten. Hon tog täcket under armen och två kuddar i sin högra hand.

Flickan slängde ned täcket och kuddarna i soffan, hon slängde de stora soffkuddarna på golvet med lite väl mycket kraft och gick fram till tv:en. Hon tröck på alla knappar, matade in en dvd, Gilmore Girls, för femhundrasjuttioelfte gången.

Tillsist tog flickan båda tv dosorna i handen och lade sig ned i soffan, omringade av täcken och kuddar.


Till fyra avsnitt av Gilmore Girls under vilka de drack mängder med kaffe och fasade "friday night dinner"  vred och vände sig flickan i soffan, snurrade in sig i täcket och ramlade tillslut ur den.


FAN...


Flickan med de struliga håret och de trötta ögonen suckade återigen djupt där hon satt på det kalla trägolvet och läste eftertexter på hebreiska. Varför var det så fruktansvärt svårt att sova?!

Flickan ställde frågan och flickan visste svaret på frågan, hon var nervös.


Hon drog handen genom håret, kanske borde hon klippa sig snart? Hon tröck på playknappen och kravlade sig upp i soffan igen till den bekanta melodin av Where you lead, I will follow.


Flickan vaknade lika trött som hon varit när hon gått och lagt sig. Hon vände sig om och tittade på klockan, halv sex. Alldeles för tidigt. Hon vände på sig för tusende gången den natten men somnade inte om nu heller. Istället gick hon upp och klädde trött på sig, gjorde teorifrågorna några sista gånger och åkte tillslut in till stan.


Dags att ta körkort....


XO
Matilda

Ovido - Quiz & Flashcards